Radiator Kereta

Radiator

Radiator adalah penukar haba yang digunakan untuk menyejukkan motor pencucuhan ke dalam, untuk sebahagian besar kenderaan tetapi juga di dalam pesawat silinder bermesin, kereta api kereta api, kapal penjelajah, kilang penghasil tetap atau penggunaan motor semacam itu.

Motor pembakar ke dalam secara berkala disejukkan dengan mengalirkan cecair yang disebut penyejuk motor melalui alun-alun motor, di mana ia dipanaskan, pada ketika itu melalui radiator di mana ia kehilangan kehangatan terhadap iklim, dan setelah itu kembali ke motor. Penyejuk motor umumnya berasaskan air, tetapi mungkin juga minyak. Tidak disangka-sangka menggunakan siphon air untuk mengekang pendingin motor untuk berputar, dan lebih jauh lagi untuk kipas pusing untuk memaksa udara melalui radiator.

Kereta dan kapal penjelajah

Di dalam kereta dan kapal penjelajah dengan motor penyalaan yang disejukkan dengan bendalir, radiator dihubungkan dengan saluran yang melalui motor dan kepala ruang, di mana cairan (penyejuk) disedut. Cecair ini mungkin air (di atmosfera di mana air mungkin tidak akan membeku), tetapi lebih umum adalah campuran air dan pemangkin cair di luaran yang sesuai dengan atmosfera. Pemangkin cecair itu sendiri secara amnya adalah etilena glikol atau propilena glikol (dengan kuantiti sederhana penghambat hakisan).

Kerangka penyejukan kereta biasa mengandungi:

– kemajuan pameran yang dilemparkan ke alun-alun motor dan kepala ruang, merangkumi ruang pembakaran dengan cecair yang mengalir untuk mengalihkan haba;

– radiator, yang terdiri daripada banyak silinder kecil yang dilengkapi dengan sarang lebah untuk menyebar panas dengan cepat, yang mendapat dan menyejukkan cecair panas dari motor;

– siphon air, biasanya dari jenis luar, untuk mengalirkan penyejuk melalui kerangka;

– pengatur dalaman untuk mengawal suhu dengan membezakan ukuran penyejuk yang menuju ke radiator;

– kipas untuk menarik udara sejuk melalui radiator.

Radiator memindahkan kehangatan dari cecair ke dalam ke udara di luar, dengan cara ini menyejukkan cecair, yang dengan demikian menyejukkan motor. Radiator juga sering digunakan untuk menyejukkan cairan transmisi yang diprogramkan, penyejuk sistem pengendalian iklim, udara penggunaan, dan sesekali untuk menyejukkan minyak mesin atau cairan pengarah kekuatan. Radiator biasanya dipasang pada posisi di mana mereka mendapat arus angin dari kemajuan di depan kenderaan, misalnya, di belakang broil api depan. Di mana motor dipasang di tengah atau belakang, sepenuhnya diharapkan dapat memasang radiator di belakang broil api depan untuk mencapai arus angin yang mencukupi, walaupun pada hakikatnya ini memerlukan paip penyejuk yang panjang. Sekali lagi, radiator dapat menarik udara dari aliran di atas kepala kenderaan atau dari api kecil yang dipasang di sisi. Untuk kenderaan panjang, misalnya, pengangkutan, aliran angin sisi umumnya asas untuk penyejukan motor dan transmisi dan aliran angin atas biasanya normal untuk penyejukan sistem kawalan iklim.

Pembangunan radiator

Radiator kereta dibangunkan dari beberapa tangki header logam atau plastik, dihubungkan oleh pusat dengan banyak laluan terhad, memberikan perbandingan permukaan permukaan dengan isipadu. Pusat ini biasanya diperbuat daripada lapisan kepingan logam yang disusun, diperas ke saluran bingkai dan diikat atau disatukan. Untuk sekian lama radiator dihasilkan menggunakan pusat logam atau tembaga yang terikat pada header logam. Radiator sekarang mempunyai pusat aluminium, dan sering menyisihkan tunai dan berat dengan menggunakan header plastik dengan gasket. Perkembangan ini lebih cenderung kepada kekecewaan dan kurang mudah daripada bahan konvensional.

Tiub radiator sarang lebah

Teknik pengembangan sebelumnya adalah radiator sarang lebah. Silinder bulat dipusingkan menjadi segi enam pada akhir mereka, pada ketika itu disusun bersama dan diikat. Ketika mereka baru saja menghubungi pintu penutupan mereka, ini membentuk tangki air yang kuat dengan banyak tiub udara yang melaluinya.

Beberapa kenderaan vintaj menggunakan pusat radiator yang dihasilkan menggunakan silinder melengkung, pengembangan yang kurang berkesan namun lebih mudah.

Siphon penyejuk

Radiator pada mulanya menggunakan aliran menegak menurun, didorong secara eksklusif oleh kesan termosifon. Penyejuk dipanaskan di motor, ternyata kurang tebal, sehingga naik. Semasa radiator menyejukkan cecair, penyejuk menjadi lebih padat dan jatuh. Impak ini memadai untuk motor tetap berkuasa rendah, namun kekurangan segalanya kecuali kenderaan paling tepat masa. Semua kereta telah lama menggunakan sifon luar untuk menyejukkan motor kerana penyebaran ciri mempunyai kadar aliran rendah.

Lebih panas

Susunan injap atau tegak lurus, atau kedua-duanya, biasanya menyatu untuk berfungsi dengan sedikit radiator di dalam kenderaan. Radiator kecil ini, dan kipas blower yang berkaitan, dikenali sebagai pusat pemanasan, dan berfungsi untuk memanaskan pondok di dalamnya. Seperti radiator, pusat yang lebih panas bertindak dengan mengeluarkan haba dari motor. Oleh itu, pakar kenderaan secara berkala mendorong pentadbir untuk menyalakan alat pemanasan dan menetapkannya tinggi jika motor terlalu panas, untuk membantu radiator asas.

Iklan : Anda mecari perkhidmatan sewa kereta kuala lumpur ? Mahu menempah sewa kereta murah kl ? Layari https://www.karloop.com.my/kereta-sewa-kuala-lumpur/ untuk sewa kereta kuala lumpur anda atau hubungi 019 9671127.